Cara membuat duit dengan berniaga kuih di bazar ramadhan

Nota ini di tulis oleh Tuan Nurraimi Aman di Facebook, cerita ini di post ke blog kami sebagai rujukan di masa hadapan

Adik aku penjual kueh bersih sebulan 2 ke 3 ribu.

Kalau dulu sebut pasai niaga kueh rata2 nampak macam satu biz yang kesian. jual kueh ja sebiji skrg 5kupang untung ka jual kueh ni.

Jom kita kira culculation kot2 hampa nak niaga kueh tahun depan masa bulan posa.

10tahun dah aku adik beradik niaga kueh setiap kali bulan posa. cuma 2 3 tahun ni aku dah lepas biz kueh ni kat adik2 aku sebab nak rilek2 ja. Dulu masa aku tokey adik2 aku la yang dok tolong aku niaga. Sekarang aku bagi la kat depa plak merasa jadi tokey kueh.

Jom kita kira kos2 nak niaga kueh.
Tapak pasar ramadhan gelugor

RM150 x 3tapak =
Rm450
plastik + pengepit RM50
kaki meja+papan+payung (tahun ni beli 1 payung baru)

Dulu aku start dengan satu tapak jugak sekarang dah tapau 3tapak.

Kueh sapa nak buat?

Kita cerita peniaga kueh buat duit bukan pembuat kueh buat duit.Aku tobat tak tau buat kueh.Aku tau gelintir buah melaka dengan boh aiq gula dalam plastik tu ja lepas tu aku tau nak menjual. Jadi yang buat kueh of coz mak aku tu pun dalam 40% ja la. Yang lain orang2 lain buat

Susah ka nak jual kueh?

Menjerit kuat2 kueh kueh kueh kueh donat ada karipap ada tepung bungkuih ada. Susah ka? Hang buat dulu nanti baru hang tau.

Tahun ni adik2 aku jual kueh sebiji 5kupang sebab tukang buat kueh suruh jual 5kupang baru depa boleh untung.

Kiraan untung setiap biji kueh adalah 30% aku tak tau pasaipa banyak tu mungkin sebab dah turun temurun kira macam tu.

Jadi setiap kueh yang terjual keuntungan untuk penjual kueh macam adik aku dapat 15sen ja.dekat gerai adik aku ada total lebih kurang 2000biji kueh. Mak aku buat lebih kurang 700biji dan ada beberapa orang makcik aku dan makcik kampung yang turut sama dok buat kueh.

Amacam?

2000x15sen =rm300 bersih sehari.
Posa 29hari kira sendiri

Kueh tak habis macam mana?

Kueh tak habis biasanya memang pembuat kueh yang tanggung la.biasanya kueh kalau depa buat cantik + sedap bukan jenih karipap angin memang kompom licin x sampai pukul 6.

USP jual kueh ni yang aku nampak

Meja kena panjang kueh kena banyak jenih kompom orang akan singgah beli. 10tahun aku niaga kueh bulan posa. Mesti la aku tau benda ni semua.

Ni cerita penjual kueh buat duit belum cerita pembuat kueh buat duit lagi.

Ada yang nak dengaq dak?